Tuesday, July 9, 2013

pengenlan buah durian

Buah durian mempunyai beberapa spesies pokok kepunyaan genus Durio dan keluarga Malvaceae walaupun sesetengah ahli taksonomi Durio tempat dalam keluarga yang berbeza.
Dianggap oleh orang di Asia Tenggara sebagai "raja buah", antara ciri-ciri durian adalah, mempunyai saiz yang besar, bau yang kuat, dan menggerunkan sekam duri yang dipenuhi. Buah ini boleh membesar sebesar 30 sentimeter panjang dan 15 sentimeter diameter, dan ia biasanya berat 1-3 kilogram. Antara bentuk dari bujur ke pusingan, warna sekam yang hijau ke perang, dan isi buahnya pucat kuning ke merah, bergantung kepada spesies.
Isinya boleh dimakan serta mengeluarkan bau yang tersendiri yang kukuh dan tajam walaupun sekam adalah utuh. Sesetengah orang yang beranggap durian sebagai bau yang wangi, manakala yang lain mendapati aromanya yang terlampau dan memmeloyakan. Bau melahirkan reaksi bahawa buah durian ini sangat  jijik , dan telah digambarkan dengan pelbagai bauan sebagai analoginya badam, bawang busuk, turpentin, kumbahan mentah, dan sarung kaki berbau. Pengekalan bau telah membawa kepada pembuangan buah dari hotel tertentu dan pengangkutan awam di Asia Tenggara.
Durian, yang berasal dari Asia Tenggara telah diketahui dunia Barat selama kira-kira 600 tahun dahulu. Abad kesembilan belas naturalis British Alfred Russel Wallace terkenal menyifatkan isi buah durian sebagai "kastard yang kaya yang sangat berperisa dengan badam". Isinya boleh digunakan dipelbagai peringkat kematangan, dan ia digunakan untuk perisa pelbagai enak dan edibles manis dalam masakan Asia Tenggara. Apabila dimasak, benih juga boleh dimakan.
Terdapat 30 spesies Durio diiktiraf, sekurang-kurangnya sembilan yang menghasilkan buah-buahan yang boleh dimakan. Durio zibethinus adalah satu-satunya spesis yang terdapat di pasaran antarabangsa: spesies lain yang dijual di kawasan-kawasan tempatan mereka. Terdapat beratus-ratus kultivar durian, ramai pengguna menyatakan keutamaan bagi kultivar tertentu, yang mendapat harga yang tinggi di pasaran.



No comments:

Post a Comment